Jeżeli w miejscu pracy panuje hałas, należy rozważyć zastosowanie środków jego ograniczania, tak aby zmniejszyć narażenie pracowników.
Koncepcja hierarchii środków zaradczych jest dobrze ugruntowana w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy. Mówiąc najprościej, skuteczniejszym rozwiązaniem jest wyeliminowanie lub zmniejszenie dotkliwości zagrożenia niż zmiana sposobu pracy ludzi albo wymaganie od pracowników noszenia sprzętu ochronnego.
Na przykład pracodawca może przyjąć podejście „kupuj ciche”, specyfikując mniej hałaśliwy sprzęt i procesy już podczas fazy projektowania. Jednak gdy ograniczenie emisji hałasu nie jest możliwe, istnieją różne metody zmniejszenia ryzyka uszkodzenia słuchu spowodowanego hałasem, na przykład poprzez opracowanie rozwiązania technicznego lub zastosowanie polityki administracyjnej ograniczającej narażenie na hałas.
Inżynieryjne środki zaradcze polegają na modyfikowaniu urządzeń, procesów lub środowiska w taki sposób, aby zmniejszyć ilość energii akustycznej wytwarzanej lub przekazywanej pracownikom. Często najskuteczniejszym podejściem jest identyfikacja i redukcja źródła hałasu w oparciu o wyniki badania możliwości ograniczenia hałasu.
Administracyjne środki zaradcze to zasady mające na celu obniżenie ekspozycji na hałas poprzez ograniczenie czasu, jaki pracownicy spędzają w obszarach o wysokim natężeniu hałasu. Zasady te są często konieczne, gdy środki techniczne okazują się niewykonalne lub nieopłacalne.
Ograniczanie hałasu:
• Pochłanianie
• Krzywa ważona A
• „Kupuj cicho”
• Tłumienie (hałasu)
• Izolacja
• Badanie hałasu
• Odbicie
• Średnia ważona w czasie
Pracodawcy, którzy redukują hałas różnymi metodami, mogą odnotować szereg korzyści:
Na pewno warto poprosić inżyniera ds. ograniczania hałasu, aby ocenił sytuację firmy i jej rozwiązania projektowe, ale niezwykle pomocne jest również włączenie osób pracujących w hałaśliwym otoczeniu do zespołu pracującego nad znalezieniem sposobów na obniżenie poziomu hałasu. Konsultant może wnieść ogromną wiedzą techniczną, ale ludzie, którzy spędzają całe dnie w hałasie, mogą podpowiedzieć najpraktyczniejsze i najprostsze rozwiązania, ponieważ dobrze znają procesy i sprzęt.
To może wydawać się oczywiste, ale proces kontrolowania niebezpiecznego hałasu w miejscu pracy nie może się rozpocząć, dopóki pracodawca nie zakończy oceny zagrożenia hałasem i nie przeanalizuje wyników. Monitorując hałas w różnych częściach obiektu i przeprowadzając badania hałasu dotyczące różnych procesów, zadań i narzędzi, pracodawca zbierze dane niezbędne do zidentyfikowania grup pracowników i obszarów, gdzie kontrola hałasu jest najbardziej potrzebna. Dzięki temu nauczy się jak kontrolować hałas, tak, aby uzyskać z tego jak największe korzyści. Następnie można przeprowadzić bardziej szczegółową kontrolę hałasu, aby zidentyfikować źródła hałasu i wybrać najbardziej odpowiednie rozwiązanie w celu kontrolowania hałasu.
Projektowanie i wytwarzanie urządzeń i procesów mniej hałaśliwych, jest bardziej efektowne i wydajniejsze ekonomicznie niż późniejsze wdrażanie kontroli hałasu. „Kupuj cicho ” to rodzaj podejścia, które kładzie nacisk na eliminowanie lub kontrolowanie zagrożenia poprzez określone maszyn lub narzędzia, które wytwarzają mniejszy hałas. Osiąga się ten cel dzięki nowym procesom produkcyjnym lub dzięki wymianie starszych urządzeń i procesów.
Priorytetowe traktowanie potencjalnych projektów kontroli hałasu stanowi ważny krok w kierunku osiągnięcia ekonomicznego wyniku. Choć może wydawać się to logiczne, że należy skupić uwagę na najwyższym źródle hałasu w miejscu pracy, to jednak znaczący spadek narażenia pracowników na hałas osiągnąć można najpierw kontrolując hałas bliżej miejsca, w którym pracuje duży odsetek pracowników. Niektóre elementy sterowania hałasem są dość tanie, a kiedy osiągają zamierzone efekty, mogą stać się ogromnym wsparciem dla pracowników i kierownictwa.
Często konieczne jest wdrożenie wielostronnego podejścia obejmującego zarówno kontrole inżynieryjne, jak i administracyjne
Pracodawcy są zobowiązani do kontrolowania hałasu w sposób szczegółowy zgodnie z Dyrektywą 2003/10/EC. Dość prosto można wykazać czy konkretne rozwiązanie kontroli hałasu jest technicznie wykonalne, natomiast ekonomiczne może być trudniejsze do oceny.
Niektóre z pytań, które należy rozważyć, to:
Wykonaj pomiary hałasu w trakcie kontroli i w późniejszym czasie, aby zweryfikować i udokumentować wyniki. Ustal harmonogram monitorowania skuteczności materiałów i mechanizmów kontroli hałasu, kiedy będą już miały kilka lat, ponieważ zużywają się one w miarę upływu czasu. Ilekroć wprowadzane są zmiany w procesach i produkcji, sprawdź, jaki może być efekt w zakresie istniejących kontroli hałasu.
Wartości graniczne narażenia i wartości działania (oddziaływania narażenia) są wyszczególnione w europejskiej dyrektywie o czynnikach fizycznych (hałas) 2003/10/WE. Odpowiednie ochronniki słuchu muszą być udostępnione pracownikom po osiągnięciu dolnej wartości działania, a ich noszenie musi być ściśle egzekwowane po osiągnięciu górnej wartości działania. Należy też jasno wytłumaczyć cel używania ochronników słuchu, czyli obniżenie odbieranego hałasu do dopuszczalnej wartości.
Jeżeli hałasu nie można ograniczyć u źródła do oczekiwanych wartości granicznych to zgodnie z europejską dyrektywą o czynnikach fizycznych (hałas) 2003/10/WE, pracodawcy muszą zapewnić odpowiednie ochronniki słuchu oraz dopilnować ich poprawnego używania w wyznaczonych obszarach. Norma europejska EN 458:2016 zawiera wyczerpujące informacje na temat prawidłowego doboru, użytkowania i konserwacji ochronników słuchu. Dokument rekomenduje testy dopasowania ochronników słuchu jako sposób na poprawę skuteczności ich działania w warunkach rzeczywistych również 3M zdecydowanie zaleca takie testy, ponieważ jest to skuteczny sposób szkolenia i motywacji.
Źródło
Źródłem hałasu jest wibrujący obiekt — maszyna lub narzędzie wytwarzające w trakcie pracy drgania, które emitowane są na stanowisku pracy w postaci hałasu.
Ścieżka
Hałas rozchodzi się głównie w powietrzu, ale także może przenikać przez lite przeszkody, takie jak podłogi, ściany i okna.
Odbiorca
W ochronie słuchu odbiorcą jest pracownik.
Metody administracyjne to zasady mające na celu obniżenie ekspozycji na hałas poprzez ograniczenie czasu, jaki pracownicy spędzają w obszarach o wysokim poziomie hałasu. Zasady te są często konieczne, gdy środki techniczne okazują się niewykonalne lub nieopłacalne.
Na przykład pracodawca może przyjąć podejście „kupuj ciche”, specyfikując mniej hałaśliwy sprzęt i procesy już podczas fazy projektowania. Jednak gdy ograniczenie emisji hałasu nie jest możliwe, istnieją różne metody zmniejszenia ryzyka uszkodzenia słuchu spowodowanego hałasem, na przykład poprzez opracowanie rozwiązania technicznego lub zastosowanie polityki administracyjnej ograniczającej narażenie na hałas.
Źródło
Ścieżka
Odbiorca
Techniczne metody polegają na modyfikowaniu urządzeń, procesów lub środowiska w taki sposób, aby zmniejszyć ilość energii akustycznej emitowanej lub docierającej do pracowników. Często najskuteczniejszym podejściem jest identyfikacja i redukcja źródła hałasu w oparciu o wyniki badania możliwości ograniczenia hałasu.
Źródło
Ścieżka
Odbiorca
Ilustracje poglądowe o ograniczaniu hałasu wykorzystano dzięki uprzejmości Associates in Acoustics, Inc.
Korzyści płynące z efektownej kontroli hałasu (opisane powyżej) można rozszerzyć poprzez wdrożenie polityki „kupuj cicho”.
Dlaczego kupować cicho? Przyjęty z Państwowego Instytutu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy Stanów Zjednoczonych*
Można zapobiegać uszkodzeniu słuchu wywołanemu hałasem, jeśli dzienny poziom narażenia na hałas zmniejsza się do wartości granicznych narażenia na dobę określonych w dyrektywie 2003/10 / EC. „Kupowanie cicho ” może pomóc pracodawcom pozostać poniżej dozwolonego poziomu narażenia. Wymieniając już w trakcie procesu projektowania sprzęt na mniej hałaśliwy może to pomóc pracodawcom uniknąć kosztownych kontroli hałasu po dokonaniu długoterminowych zakupów i podjęciu zobowiązań.
Zalety kupowania cicho
Oszacowanie zaoszczędzonych kosztów
Narzędzia, których możesz użyć do oceny efektywności kosztowej podejścia „kupuj cicho” są dostępne tutaj.
Przykłady skutecznych strategii kontroli
Program Safe-In-Sound przyznaje nagrody pracodawcom i innym organizacją, które odniosły sukces wdrażając programy zapobiegania utraty słuchu i zastosowały innowacyjne podejścia do kontroli narażenia pracowników na hałas. Dowiedz się więcej na www.safeinsound.us.
WAŻNA UWAGA: Ta informacja jest oparta na wybranych aktualnych krajowych wymaganiach. Inne wymagania krajowe lub lokalne mogą się różnić. Zawsze sprawdzaj instrukcje dla użytkownika i postępuj zgodnie z krajowymi przepisami. Ta strona internetowa zawiera przegląd ogólnych informacji, więc nie należy opierać się wyłącznie na niej podczas podejmowania konkretnych decyzji. Przeczytanie tych informacji nie gwarantuje uzyskania biegłości w zakresie BHP. Informacje są aktualne na dzień publikacji, natomiast w przyszłości wymagania mogą ulec zmianie. Nie powinno się automatycznie bazować na tych informacjach, ponieważ treściom tutaj zawartym często towarzyszą dodatkowe i/lub doprecyzowane informacje. Należy przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów i regulacji krajowych.
Skontaktuj się z najbliższym biurem lub przedstawicielem 3M, aby uzyskać więcej informacji.