Ponieważ uszkodzenie słuchu spowodowane hałasem (NIHL) zwykle zachodzi stopniowo, a objawy nie zawsze są widoczne, ważne jest, aby edukować pracowników o skutkach narażenia na głośny hałas i uczyć prawidłowego używania ochronników słuchu.
1. Konsekwentne i właściwe stosowanie ochronników słuchu prawdopodobnie będzie wyższe u pracowników, którzy wykazują osobiste zaangażowanie w ochronę przed hałasem w pracy i poza nią.
2. Poziom zadowolenia pracowników może się poprawić, gdy zrozumieją, jak się mierzy narażenie na hałas i jakie kroki podejmuje pracodawca w celu ograniczania hałasu.
3. Gdy pracownicy nauczą się dostrzegać znaki ostrzegawcze NIHL, będą lepiej rozpoznawali przypadki nieadekwatnych ochronników słuchu lub niewystarczającego ograniczania hałasu.
4. Dokumentowanie wyników szkoleń pomaga pracodawcom wykazać zgodność z przepisami, które nakazują zapewnienie pracownikom szkoleń w ramach programu ochrony słuchu w miejscu pracy.
Znajdziesz w nim mnóstwo zasobów szkoleniowych online, w tym bezpłatne materiały do pobrania, które możesz połączyć z własnym programem szkoleniowym. Jeśli czas i zasoby są ograniczone, rozważ zakup gotowych materiałów szkoleniowych lub zatrudnienie osoby trzeciej do przeprowadzenia szkolenia i dostarczenia materiałów. Zazwyczaj najlepiej jest dostosować swój trening tak aby zawierał informacje, obrazy i przykłady z własnej firmy. Być może łatwiej jest zaangażować pracowników i zwrócić ich uwagę, gdy uważają, że ich treść jest istotna dla wykonywanej przez nich pracy i jest specyficzna dla danego zakładu.
Z pewnością style uczenia różnią się pomiędzy pracownikami, prawdopodobnie będziesz chciał przedstawić informacje za pomocą różnych metod, w tym materiałów pisemnych, wideo, audio i praktycznych doświadczeń. Metodą, która za zadanie ma uczynienie szkolenia z zakresu ochrony słuchu ważnym dla każdej osoby, jest stworzenie materiałów, które przekonają pracownika do zrozumienia możliwie niebezpiecznego skutku rozwoju ubytku słuchu wywołanego hałasem na każdego z osobna oraz tego, w jaki sposób dobrze korzystać ze słuchu.
Materiały szkoleniowe mogą również wymagać tłumaczenia na języki inne niż angielski, aby ułatwić uczenie się wszystkim pracownikom uczestniczącym w szkoleniach. Będziesz także chciał upewnić się, że używane przez ciebie materiały są na właściwym poziomie edukacyjnym Twoich pracowników - nie są zbyt uproszczone ani zbyt szczegółowe.
Na koniec warto zastanowić się, w jaki sposób można uczynić szkolenie bardziej interaktywne, na przykład za pomocą aktywnych technik uczenia się, takich jak demonstracje, dyskusje i gry.
Cele uczenia się stworzone podczas opracowywania treningu mogą być wykorzystywane do sprawdzania umiejętności w trakcie lub po treningu. Wyniki szkoleń można ocenić za pomocą prostego kwestionariusza i ankiety e-mailowej po ukończeniu szkolenia. Aby uzyskać bardziej bezpośredni wskaźnik tego, czego ludzie się uczą, weź udział w szkoleniu podczas korzystania z systemu ankietowego w czasie rzeczywistym.
Pamiętaj, aby sprawdzać wszelkie zmiany w postawach i zachowaniach swoich pracowników, oprócz zmian w ich wiedzy na temat skutków narażenia na słuch i tego jak chronić się w hałasie. Jednym z najbardziej bezpośrednich sposobów kontrolowania zmiany w zachowaniu jest indywidualne dopasowanie ochronników słuchu. Indywidualna ocena tłumienia uzyskana przez ochronnik słuchu może być szybko sprawdzone przed treningiem, a następnie za pomocą systemu oceny tłumienności pola, takiego jak system 3M ™ E-A-Rfit ™ Dual Ear Validation. Badania wskazują, że pracownicy, którzy początkowo osiągnęli niski poziom indywidualnej oceny tłumienia, zaraz po szkoleniu na temat prawidłowego stosowania wkładek przeciwhałasowych i nausznikówsą w stanie znacząco ją poprawić (10-13 dB). (Smith i wsp., 2014).
MATERIAŁY POMOCNICZE
Smith, P S, Monaco, B A, Lusk, S L (2014). Postawy wobec korzystania z urządzeń do ochrony słuchu i efekty reakcji na wyniki testów dopasowania. Workplace Health & Safety, 62 (12), 491-499.
Pracodawcy muszą zapewnić coroczne szkolenie każdemu pracownikowi, który jest narażony na hałas równy lub wyższy niż dolna wartość działania wynosząca 80 dB(A). Pracodawcy muszą dopilnować udziału każdego pracownika.
Przepisy europejskie nie określają sposobu szkolenia. Pracodawca może wybrać dowolne metody, które uzna za najbardziej praktyczne i skuteczne dla pracowników.
Program szkoleniowy zazwyczaj obejmuje następujące kluczowe tematy:
Dla wielu osób bierne czytanie lub słuchanie wykładu to jedne z najmniej skutecznych sposobów nauki. Pięciominutowa aktywność, a bezpośrednio po niej dyskusja, może być skuteczniejsza niż 20-minutowy wykład lub 5-stronicowy materiał informacyjny. Słuchanie pokazów, takich jak symulacje ubytku słuchu, szum w uszach lub słuchanie rozmowy w hałasie, może szybko zaangażować pracowników na początku sesji treningowej.
Będziesz chciał, aby twoje materiały szkoleniowe były specyficzne dla twojej firmy i wyświetlały obrazy z twojego zakładu. Powinieneś rozważyć zapraszanie pracowników, którzy są szanowani przez innych pracowników, aby krótko opowiedzieli o tym, jak szumy uszne lub utrata słuchu wpłynęły na nich, lub jak nauczyli się bezpiecznej pracy i utrzymania zdolności słyszenia podczas noszenia ochrony słuchu.
Ludzie szybko się wycofają, jeśli nie będą uważać, że tematy dotyczą ich samych i tego co robią. Pomysłem na to aby sesja była istotna dla pracowników jest poproszenie ich aby zastanowili się nad swoim ulubionym dźwiękiem. Później należy zapytać ich i jak by się czuli, gdyby nie mogli już słyszeć i cieszyć się tym dźwiękiem. Takie zaangażowanie sprawia, że szkolenie jest osobiste. Możesz także zaprosić pracowników do zastanowienia się, jaki wpływ na ich związek z rodziną i przyjaciółmi miałby ubytek słuchu i szum w uszach.
Nie oczekuj wspaniałych wyników, jeśli Twoje szkolenie jest nudne lub słabe. Powinieneś znaleźć sposoby, aby sprawić, że będzie ono przyjemne lub przynajmniej niezapomniane. Realizacja tego samego programu szkoleniowego rok po roku raczej nie przykuje uwagi pracownikom. Dodanie nowych i różnych treści pomaga uczynić szkolenie istotnym i świeżym.
Coroczne szkolenie nie musi się odbywać tylko raz w roku. Rozważ organizowanie szkoleń z zakresu ochrony słuchu w krótkich sesjach przez cały rok. Krótsze sesje pomagają zapobiegać przeciążeniu informacjami i pozwalają wielokrotnie nawiązywać do tematów, co znacznie zwiększa skuteczność przyswajania wiedzy.
Nauczanie innych jest jednym z najskuteczniejszych sposobów uczenia się. Jeśli masz doświadczonych pracowników, którzy już rozumieją znaczenie problemów związanych z hałasem i słuchem, być może mogą oni opracować jeden lub więcej tematów w sesji szkoleniowej, a nawet prowadzić o nich zajęcia. Podobnie zresztą młodzi, kreatywni pracownicy mogą podpowiadać pewne ciekawe ćwiczenia lub pomysły do programu.
Innym sposobem nauki jest praca nad projektem w małym zespole. W ramach programu szkoleniowego grupom pracowników można przydzielić do rozwiązania zadanie lub problem związany z tematami, które muszą się znaleźć w corocznym szkoleniu. Gdy każdy zespół prezentuje wyniki swojego projektu, inni pracownicy uczą się razem z nimi. Jest to dobry przykład sprawienia, aby treść szkolenia była użyteczna dla pracowników.
Ryzyko uszkodzenia słuchu spowodowanego nadmiernym narażeniem na hałas istnieje również poza godzinami pracy. Osoby pracujące w hałasie często uczestniczą w hałaśliwych formach aktywności również poza pracą. Chociaż firma nie ma obowiązku uczyć pracowników, jak chronić słuch podczas jazdy motocyklem, koszenia domowego trawnika czy słuchania muzyki, korzyści takiej edukacji mogą być znaczące. Przede wszystkim pracownicy mogą być osobiście zainteresowani zdobyciem wiedzy na ten temat, więc łatwiej przyciągnąć ich uwagę w szkoleniu poświęconym ochronie słuchu. Ponadto zachowania w zakresie ochrony słuchu poza pracą, jakich się nauczą pracownicy, mogą zostać przeniesione do pracy, co ułatwi egzekwowanie ogólnozakładowych i ustawowych zasad ochrony słuchu.
WAŻNA UWAGA: Ta informacja jest oparta na wybranych aktualnych krajowych wymaganiach. Inne wymagania krajowe lub lokalne mogą się różnić. Zawsze sprawdzaj instrukcje dla użytkownika i postępuj zgodnie z krajowymi przepisami. Ta strona internetowa zawiera przegląd ogólnych informacji, więc nie należy opierać się wyłącznie na niej podczas podejmowania konkretnych decyzji. Przeczytanie tych informacji nie gwarantuje uzyskania biegłości w zakresie BHP. Informacje są aktualne na dzień publikacji, natomiast w przyszłości wymagania mogą ulec zmianie. Nie powinno się automatycznie bazować na tych informacjach, ponieważ treściom tutaj zawartym często towarzyszą dodatkowe i/lub doprecyzowane informacje. Należy przestrzegać wszystkich obowiązujących przepisów i regulacji krajowych.
Skontaktuj się z najbliższym biurem lub przedstawicielem 3M, aby uzyskać więcej informacji.